Primer van ser els japonesos als anys 70: copiaven (i milloraven) els cotxes fets a Europa i USA. Després els coreans als anys 90.
Ara, els cotxes japonesos estan al mateix nivell de desenvolupament (o inclús per sobre en alguns aspectes com el respecte al medi ambient amb els motors híbrids). Però també s’ha escurçat la diferència de preu. Ara tant car és un Lexus com un Mercedes.
El mateix amb els cotxes coreans. Van passar de ser, cotxes de qualitat mitjana però barats a augmentar la seva qualitat i, obviament, també els seus preus.
Ara és el torn dels xinesos i dels indis.
Els models de cotxes xinesos encara no han arribat a les nostres latituds però temps al temps. És sorprenent el nivell de desenvolupament de les marques xineses, que, per altre cantó, són completament desconegudes a Europa. Seguint el patró industrial asiàtic, primer es comença copiant i després passem a la millora. El famós ‘kaizen’, pedra angular de la actual cultura industrial -no en và he treballar 10 anys a l’industria automobilística-. I aquesta millora de l’indústria xinesa passarà segurament abans per una reducció de cost (i per tant de preu final) que per augment de qualitat o seguretat.
Dos exemples del que s’està fent a la Xina:
És un Toyota Land Cruiser (pel frontal)? És un BMW X5 (pel darrera)? No!!
És el Shuanghuan Sceo SUV.
És el proper cotxe del James Bond? (…qui sap d’aquí a uns anys…)
Però… no és igual al BMW M3 ? Doncs…sí.
És el Zhonghua Brilliance M3 Coupé.
I el més impressionant: val 16.000 Euros (a la Xina), 5 cops menys que el BMW.
Canvi automàtic seqüencial, pell, … tot inclòs.
Encara recordo quan vaig veure per primer cop el Hyundai Coupé, cap a l’any 1996. Em vaig quedar impressionat de les seves línies i sobretot pel seu preu. Quan arribin aquests models xinesos, segur que tindran èxit, encara que no deixin de ser còpies.
El repte actual d’aquests cotxes és la seguretat sembla. No queda massa ben posicionat pels estàdards europeus.
Crec que dins de poc veurem a Europa cotxes de fabricació xinesa o india i que podran competir en molts segments.
Últimanent hem vist com han entrat al mercat europeu cotxes de low-cost com el Dacia Logan, fet a Romania per Dacia-Renault. Quan vindran els xinesos o els indis? Aquesta setmana s’ha presentat a nivell mundial el TATA Nano, el cotxe que val 1700 Euros (a l’India). Dificilment aquest model arribarà a Europa, però potser sí un model una mica superior amb la seguretat millorada. L’alternativa perfecte a la motocicleta per els joves.